New York part 3

Lördag 11 maj. Även denna dag hade vi Hop on hop off-biljetter. Vi ville åka uptown den dagen, men hade svårt att hitta vart man kunde gå på. Så det blev en hel del promenerande i och kring Central Park. När vi hittade fram så missade vi en buss - precis. Så det var bara att vänta 30 min till. På morgonen regnade det ordentligt, så det var regnjacka på. Kallt var det också. En ny buss kom, men det var fullt på taket, så vi fick sitta inne. Det gjorde ju att vi inte såg allt som guiden pratade om, och vi kunde inte ta några bilder. Däremot fick vi ju träffa Calvin - chauffören - som inte hade den lättaste guiden att jobba med. Men guiden var fantastisk. Den 82-åriga kvinnan styrde och ställde med stackars Calvin. "Driiiiive sloooooower Calvin - people are taking Pictures, sloooower Calvin, slooooower!!" "Now you can drive faster, faaaster, not that fast, sloooower Calvin, slooower!" Efter ett tag hade tillräckligt med folk gått av så att vi också fick plats där uppe med guiden och alla andra. Vi åkte som sagt uptown via Harlem. Vi hade tänkt gått av där, men guiden var så rolig, så vi satt kvar ett tag till. Vi satt kvar ända till sydöstra hörnet av Central Park. Där hoppade vi av och så gick vi ända till Harlem. Det var en ganska lång promenad - vi skulle ju från sydligaste delen av parken upp och förbi norra delen. Men det gick ganska fort faktiskt och vi fick ju se lite mer av den stora parken. Vi märkte när vi närmade oss Harlem - plötsligt var det bara vi som var vita. I Harlem gick vi för att äta på Red Rooster - Marcus Samuelssons restaurang (han som har Norda Bar och grill i Post Hotellet här i Göteborg). Vi åt Swedish meatballs. Några dagar tidigare hade Kerstin och Jens (som var i NY samtidigt som mig) ätit där - samtidigt som svenska kungafamiljen. Coolt! Vi beslutade oss för att inte ta turen till Bronx, utan att vi skulle åka Downtown istället - mot Times Square. Plötsligt, när vi satt där på busstaket, började det blixtra och dundra något galet. Regnjackor åkte på igen, och ponchos som vi fått. Snart skulle det ju troligtvis börja regna igen. Det blev inget regn, det blev ett skyfall. Alla sprang ned och tog skydd på nedre våningen. Det hjälpte oss dock inte jättemycket, vi hamnade vid trappan och där regnade det ju ned. Vi hoppade av nära Times Square och gick lite i affärer innan vi gick mot vandrarhemmet för att byta om. På kvällen gick vi till Empire state building. Dags att åka upp till 86e våningen. Vi trodde att man skulle behöva köa, men det var bara att gå  raka vägen. Vi var där i perfekt tid. Vi var uppe vid 20. 20.30 blev det mörkt (vilket vi noterat tidigare dagar). Så vi hann se utsikten i ljus, i solnedgång, i skymning och i mörker.

Dessa bilder får visa lördagen: