New York part 1

I september bokade vi resan. Tidigt 9 maj åkte vi. Förra fredagen kom vi hem. Det var fantastiska dagar i den stora staden. Egentligen skulle jag väl ha skrivit ned allt vi gjorde, men där och då trodde jag att jag skulle komma ihåg allt. Jag ska dock försöka komma ihåg så mycket som möjligt. Som tur var har jag 520 bilder som kan hjälpa mig lite på vägen.
 
Klockan 03.30 den 9 maj ringde klockan. Louise sov hos mig eftersom inga bussar/vagnar gick till stan från henne vid den tiden. Kl 04.00 gick vi till Nils Ericsson för att ta flygbussen mot Landvetter. 04.20 gick bussen och vi var på väg. Första flyget var lite sent vilket gjorde att vi fick springa mellan gaterna på Heathrow för att hinna till vårt nästa plan som skulle ta oss till New York. Ojojoj vad man blir matad på planet. Tack vare en snäll kvinna som bytte plats med Louise så fick vi sitta bredvid varann. 6,5h timmar senare landade vi på JFK och tog en taxi till vandrarhemmet där vi skulle bo. Trots vårt snabba byte på Heathrow kom vårt bagage med till NY - tack och lov. Det var en speciell känsla att se New York närma sig med de höga husen och Empire state building som man såg på håll. När vi kom fram till YMCA Vanderbilt och hade checkat in så var klockan ca 13.30 lokal tid. Vi hade varit vakna i 16h och vi hade ändå stor del av dagen kvar. Vi gav oss direkt iväg till Central Park. Hade vi satt oss ned hade vi somnat. Nu gällde det att förebygga för mycket jetlag. Vi promenerade runt lite och tittade på allt och alla. Det var lite mulet och det hade regnat, så luften var ganska frisk. Men det var varmt och skönt, kanske 20 grader. Vi gick och tittade på 'Imagine'-platsen i Strawberryfields. Förundrades över hur grönt allt var, och hur mycket ekorrar det fanns. Man hade ju hört talas om att man kunde åka häst och vagn i Central Park, men att det skulle vara SÅ många hästar var jag inte riktigt beredd på. Man insåg också hur otroligt stor parken är. Vi var där i kanske 4h och vi såg en pytteliten del av södra delen av parken. Sedan gick vi hemåt. Mot 47e gatan och mellan 3e och 2a avenyn. Vi lokaliserade närmaste mataffär, närmaste Prêt och närmaste Starbucks - sådant som kan vara bra att känna till vart det finns. På väg hemåt kollade vi in de olika teatrarna vi skulle besöka senare, vi lokaliserade Broadway Dance Center och Times Square. Det är så lätt att hitta i New York. Vet man adressen som man ska till så kan man inte gå fel mer än ett kvarter. Hur bra som helst!
 
Bilderna som får symbolisera torsdag 9 maj:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback