Jag drunknar i valmöjligheter

Vi lever i ett konsumtionssamhälle. Vi lever i ett informationssamhälle. Vår vardag består av miljoner val. Vi har så många val att vi väljer att inte välja. Alla val ger oss beslutsångest. Val kan få oss att må dåligt. Fast, samtidigt vill vi inte göra som vi blir tillsagda - vi vill välja. De flesta val gör vi faktiskt omedvetet (som tur är) men vissa val är verkligen aktiva.

Jag ska klippa mig. Jag måste hitta en frisör. Dagligen går jag förbi massor med frisörer, men hur vet jag att den jag väljer är rätt? Det vet jag inte. Det vet jag inte förrän jag har testat. Ändå går jag inte in och bokar tid på första bästa. Nä, jag måste jämföra lite först. Varför? Jo, för att jag ska bli så nöjd med mitt slutgilitga val som möjligt. Men jag vet ju inte hur håret blir på respektive salong - det enda jag kan jämföra är priser, lokal, bemötandet av personal. Jag har varit inne och kikat på 3st och ingen av dem har blivit godkända i mina ögon. Men hur svårt kan det egentligen vara? Hade det bara funnits 3-4 salonger att välja på hade det inte varit något problem. Men nu är det ju så att när man söker på hitta.se så får man fram inte mindre än 692 frisörsalonger i Göteborg. Mitt aktiva val blir här extremt svårt. Jag har dock förstått så pass mycket att jag inte kan gå och undersöka alla 692 innan jag gör mitt val. 



Nu har jag bestämt mig. Jag ska gå ut nu. När jag kommer hem igen ska jag ha bokat en klipptid. Så är det bara.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback