Utsikt

Kollade på en lägenhetsannons igår. Det stod att lägenheten hade en balkong med utsikt. Det känns ju bra menar jag, att de bekräftar att man har utsikt från balkongen, för det hade man inte trott om det bara stod balkong...eller?

Vad är utsikt? Utsikt betyder väl inte fin utsikt. Man har väl utsikt genom ett fönster sålänge det inte är en vägg 1 dm utanför. Eller, man har väl utsikt då också, bara det att den kanske inte är så vacker, eller att man ser så mycket. Det borde väl ha stått att det var utsikt över.... eller fin utsikt. Eller ja..vad ligger i ordet fin? Det som är fint för dig är kanske inte fint för mig. Eller? En väldigt subjektiv åsikt.

Betyder utsikt att man ser långt? Är detta alltså en lägenhet som ligger högt upp i ett hus? Who knows?

Utsikt är väl att se ut. Men att se in, är det insikt? Nej, det är insyn. Insikt är något annat, men...nu var det ju utsikt som var problemet. Det är ganska konstigt egenligen, vad man kan lägga för olika beydelser i orden som ändå är gemensama och grundläggande. 

Uttryck är också väldigt konstiga och om man är trött kan man få roliga syner framför sig. Igår när jag ringde till en kund (från jobbet) så sa frun i huset: "han kan inte svara, för han sitter mitt i maten". 
- Då fick jag en kul syn franför mig och kvällen var räddad.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback