Identitet



Denna reklam för Freeport ser jag nästan dagligen på TV. Dregen som snackar om sin identitet, sin stil, om att vara 'egen'. Det är ju jättebra tänker jag. Men sen kommer meningen: "Alltid rätt märken." Vaddå rätt? Vad är rätt och vad är fel. Om man över huvudtaget tänker att det finns "rätta märken" så har man väl inte en egen stil? Eller? Förstår inte. Om det finns märken som man anser är rätt, så tillhör man och identifierar man sig med en social grupp. En grupp vars normer och värderingar säger att: "detta märke är rätt, de andra är fel". Därför tycker jag att det är fel att man i samma reklam lägger ihop en person som vill vara egen med en outlet som säger sig ha rätt märken. Visst, nu vet jag att man kan hitta väldigt många olika märken på Freeport. Men iallafall, det låter konstigt. Och att vara 'egen' är väl inte att vara märkessnobb? Men på Freeport finns ju bara märkeskläder (fast till billigare pris).

Äsch, jag ska inte vrida och vända på denna reklam mer. Men är man reklam och kommunikationsintresserad så är det lätt att man fastnar. Och har man, som jag, dessutom pluggat socialpsykologi och skrivit ett stort arbete som heter "Du är vad du köper - identitet genom konsumtion" så finns det en del att haka upp sig på.


Kommentarer
Postat av: frida

socialpsykologiskada ;)

2010-04-11 @ 17:17:51
URL: http://frideliin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback